Album despre VLADIMIR SETRAN
alte informatii:
http://www.vladimirsetran.ro/
http://veronikiart.ro/artist.php?lang=0&id=49
http://www.artslant.com/ny/artists/show/58808-setran-vladimir
http://artindex.ro/2010/11/29/vladimir-setran-culoarea-carnala/
***
Vladimir Setran
nascut in 1935
Studii:
Institutul de Arta, Bucuresti sectia pictura, promotia 1959, clasa profesor Ion Marsic,
din 1990 profesor universitar la Universitatea Natioanala de Arte.
Premii:
1964 - Premiul I al U.A.P. pentru pictura; 1984 - Premiul I al U.A.P. pentru arta monumentala; 1988 - Premiul special al U.A.P.; 1994 - Premiul pentru design al U.A.P.; 2001 - Premiul U.A.P. pentru ambient-instalatie; 2005 - Premiul Radio Romania Cultural; 2007 - U.A.P. premiul de excelenta ptr. grupul 8 Art +; 2008 – Premiul Ministerului Culturii ptr.Arte Visuale grupul 8 Art +;
Ordinul \"Meritul Cultural\"; Ordinul \"Serviciu credincios\" cu rang de cavaler, Medalia "Meritul pentru Invatamant" la rang de comandor.
Pictura lui Vladimir Setran este un joc voluptuos cu materia cromatica, intr-un spatiu gandit ca loc de intalnire, de calatorii facute in timpi si lumi diferite. Este o creatie ce concentreaza bogata experienta a artistului, reprezinta \"concluzia\" asupra unor secvente de viata, comunicate prin exercitiul convigator si atat de bine fructificat, de-a lungul anilor, al picturalitatii. Materia induce stari si de cele mai multe ori ea nu trimite spre zona dramatica, tensionata a existentei, ci gaseste resursele unei poezii ascunse, unor impliniri si bucurii pe care lupta cu viata nu le exclud.
***
“Vladimir Setran – jocurile expresivitatii”
Maria-Magdalena Crişan
Observator cultural, Nr. 111 / 19-25 aprilie 2007
Expresivitatea este una dintre ipostazele prin care vizualitatea, limbajul plastic capteaza interesul privitorului. Sint cazuri, asa cum este cel despre care vom vorbi, cind demersul creator isi propune sa realizeze acest lucru, nu prin conjugarea cu sfera anecdoticului, prin inserarea unor povesti. Preferintele artistului au in vedere capacitatea intrinseca a limbajului plastic, a liniei, a formei sau a culorii de a transmite un intreg context vizual, ideatic si emotional. intr-un asemenea caz, importanta este capacitatea artistului de a „privi“, de a transpune ceea ce ochiul a retinut, de a inregistra si de a reda, cu elementele plastice adecvate, o realitate construita mental ce da imaginea unui spectacol viu si direct.
Vladimir Setran exerseaza de ani buni un asemenea tip de imagine intr-un mod foarte transant. in expozitia deschisa in aceste zile la Galeria Veroniki Art pictura si desenul sint cele doua mijloace de expresie folosite. in prima, el prefera abstractia, sinteza, forta si concentrarea gestului, materialitatea pastei, capacitatea expresiva a picturalitatii. Desenul este cea de-a doua mare pasiune a artistului. Interesul lui se subordoneaza aici analizei, observatiei, reprezinta privirea pe care o putem urmari si noi ca spectatori ai acestor aspecte de viata. Si aici universul sau este limpede conturat, indreptat spre discursul corporalitatii, privit ca gest, ca miscare, in atitudini diferite ce urmaresc o punere in scena pentru a-l face mai bine inteles. Ochiul artistului radiografiaza continuu, fara a scapa nici o posibila imagine a modelului, surprinde. El are forta vizionara de a transforma imaginile corpului in reprezentari. Corpul este gindit ca metafora, el devine un mod de a figura stari de spirit, emotii, de a reprezenta forta sentimentelor.
Sutele de desene pe care le-am gasit in atelierul lui Vladimir Setran ne-au aratat incotro merg preferintele artistului. Atentia lui pentru corpul uman, in special pentru cel feminin, pentru reprezentarile animaliere nu este ceva nou in sfera de interes a limbajului plastic. Acest gen de subiecte nu au lipsit in nici una dintre epocile istorice, diferita fiind doar perspectiva din care ele erau privite. Secolul al XX-lea a adus corpul (corporalitatea), mai ales dupa experientele estetice ale anilor ’60, in centrul preocuparilor ca limbaj, atit in domeniul plasticii, cit si al literaturii. „Corpul ca metafora“ a devenit o arma a idealismului estetic si se vorbeste chiar despre un „ritual al corporalitatii“.
De-a lungul anilor, Vladimir Setran a desenat mult, el este fascinat de expresivitatea gestului, a corpului, de atitudini si de felul in care acestea se compun, adevarate ritualuri care pun in valoare un limbaj interior, un concept eliberat de constringeri si tabuuri. Imaginile lui nu reprezinta corpul in repaus, ci ne fac sa vorbim despre un lucru mult mai subtil, prezenta miscarii in imobilitate. Linia joaca rolul esential, cu ea artistul pune in pagina un bogat arsenal de imagini, decupind in albul foii de hirtie o lume mult mai complexa, ce stimuleaza privitorul sa construiasca adevarate povesti in jurul ei. Cine il cunoaste pe Vladimir Setran trebuie sa fi remarcat modul provocator in care face aceste lucruri. ii place sa se joace, sa-si puna la incercare propriile resurse creatoare, sa insiste acolo unde lucrurile par a fi spuse de mult, sa aduca privitorul in ipostaza de a privi detasat, de a se concentra asupra frumusetii, armoniei expresive, de a recunoaste ca tot ceea ce este viu este dominat de o anume senzualitate a miscarii si ca nu poti privi un corp fara a porni de la o anumita nevoie de elaborare a dorintelor.
Genul de artist carui ii apartine Vladimir Setran are un dezvoltat simt al plasticitatii, pe care o descopera in tot ceea ce exista in jurul sau. Ceea ce el practica este un tip de arta pe care, dupa un indelung exercitiu, o putem defini ca spontana, facuta intotdeauna cu forta emotionala a momentului. Putem vorbi, de asemenea, si de o anume didactica, prin care artistul argumenteaza ca subiectul nu face decit sa ne ajute sa dam un nume discursului sau plastic. Realismul desenelor dialogheaza pe acelasi plan cu abstractia din lucrarile de pictura. Aici expresia tine de gest, de energia tusei de culoare, de picturalitate, oferind un spectacol fascinant al intelesului, dincolo de cuvinte.
|
|