Album despre artista RODICA ANCA MARINESCU (31.01.1937-01.12.2023)
Artista RODICA ANCA MARINESCU s-a născut la Bucureşti în 31 ianuarie 1937, unde a și decedat în 1 decembrie 2023.
Din 1953 a urmat cursurile Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din Bucureşti, la clasa profesorului Alexandru Ciucurencu, iar diploma de absolvire a obţinut-o în anul 1959. Între 1956-1959 a avut Bursa de Merit Republicană “Ion Andreescu”.
A debutat în 1960 la Bucureşti în cadrul unei expoziţii de grup. Prima expoziţie personală a avut loc în 1966 la Bucureşti. Au urmat expoziții personale în București 1969, 1971, 1977, 1982, 1987, 1992, 1994, 1997, 1998, 1999, 2003 - Galeria Negulescu, 2005 - Cercul Militar Național Galeria Artelor, 2006, 2007 - Galeria Irecson, în Suceava 1967, 1976, în Mamaia 1983, în Constanța 1983, 2000, în Focșani 1984, în Miercurea Ciuc 1987, în Iași 2003, în Dej 2003. În afară de prezenţele pe simezele din România a avut participări în străinătate, în special în Italia la Napoli 1971, 1972, Viareggio 1972 şi Germania la Köln 1974, 1978, 1979, Waldbrol 1974, Bensberg 1975, Julich 1975, Karlsruhe 1978, Euskirchen 1978, Bochum 1996. A participat la expoziții de grup în 1969 – Moscova “Expoziția 10 pictori români”; 1970 – Suceava; 1972 – Waldbrol (Germania); 1972 - Milano (Italia) “5 pictori români”; 1973 – Terni (Italia) “8 artiști români”; 1973 – Roma (Italia) “10 artiști români”; 1973 – Torino (Italia) “4 pictori români contemporani”; 1976 – București “Expoziție de grup” Ministerul de externe; 1978 – Bergisch Gladbach (Germania); 1982 – Volos (Grecia) Expoziția “Grup de pictori români”; 1993 – București Galeria Simeza; 1996 – București “România women artists”; 1996 Bochum (Germania); 1998 București “Salonul de acuarelă”; 1999 București “Salonul bienal de pastel”; 2000 București “Salonul de acuarelă”; 2001 București “Salonul bienal de pastel”; 2002 “Expoziție aniversară – 10 ani” Galeria Artelor Cercul Militar Național București; 2003 Word Trade Center București; 2004 Galeria GalAteCa Expoziție “Grup Neconvențional”; 2004 Galeria Fundației București Expoziția “Eros”; 2004 Galeria Fundației București Expoziția “Splendida Românie”; 2007 Word Trade Center București; 2010 Galeria VeronikiArt București (Expozițiile “Ritmuri pe alb” și “Ofrandă grădinii”), 2011 „Iarna in pictura românească” Muzeul Municipiului Bucuresti, 2012 „Evocări” Căminul Artei București, 2012 „Grafica in pictura românească” la Muzeul National Cotroceni, 2014 „Portretul în pictura românească” la Muzeul Național Cotroceni, 2015 „Pascale” la Galeria Colony Art, 2017 "Artisti plastici comentati de Petre Oprea" la MNSDG, 2018 „Centenarul femeilor din arta românească” la Muzeul de Artă Brașov, 2018 „Salonul National de Artă Contemporană” la Căminul Artei, 2019 "Women Power in Art" la Castelul Cantacuzino Busteni, 2020 "Înaintemergătorii" la Muzeul de Artă Modernă și Contemporană „Pavel Șușară” București, 2021 „Identități ieșene” la UAP Iași, 2022 „Reprezentări feminine în arta românească” la Muzeul National Cotroceni.
A participat activ la expozițiile de pictură românească organizate de UAP în străinătate din care menționăm 1968-1969 Torino (Italia) “Expoziție de Artă Românească”; 1969 Beirut (Liban) “Expoziție de pictură românească”; 1969 Viena (Austria) “Expoziție de pictură românească”; 1969 Ludenscheid (Germania) “Expoziție de pictură românească”; 1981 Viena (Austria) “Florile în pictură românească”. Participări la Expoziții și concursuri internaționale: 1969 Bydgocz (Polonia), Expoziția “Muzica în arta plastică”; 1969 Bonn, Köln (Germania) “Expoziția anuală Gedok a artelor plastice”; 1970 Barcelona (Spania) Expoziția concursului internațional de desen “Juan Miro”; 1970 Napoli (Italia) “Concursul internațional de pictură Italia 2000 ediția 1-a”; 1971 Barcelona (Spania) Expoziția bienala internationala “Sportul în artele plastice”; 1971 Napoli (Italia) “Concursul internațional de pictură Italia 2000 ediția 2-a”; 1971 Köln (Germania) “Expoziția anuală Gedok a artelor plastice”; 1971 Paris (Franța) “Expoziția anuală Gedok a artelor plastice”; 1972 Napoli (Italia) “Concursul internațional de pictură Italia 2000 ediția 3-a”; 1973 Ravenna (Italia) Galeria Academiei din Ravenna “Expoziția artiștilor români contemporani”; 1973-1974 Amalfi, Livorno, Palermo, Biella (Italia) ”Expoziție de artă românească contemporană”; 1974 Köln (Germania) “Expoziția anuală Gedok a artelor plastice”; 1975 Köln (Germania) “Expoziția anuală Gedok a artelor plastice”; 2001 București ASIROM “Artiste din țările riverane Mediteranei și Mării Negre”.
Din anul 2014 la biserica Greco-Catolică din Alba Iulia sunt în expunere permanentă portretele celor 7 episcopi care au salvat în anii dictaturii imaginea credinței creștine a românilor.
Premii și distincții internaționale: 1970 – Medalia de bronz, Expoziția anuală Gedok – Bonn, Köln (Germania). 1970 – Medalia de aur, Napoli (Italia) “Concursul internațional de pictură Italia 2000 ediția 1-a”. 1971 – Premiul de expoziție personală, Galeria “La Versilia” – Viareggio (Italia) “Concursul internațional de pictură Italia 2000 ediția 2-a”. 1974 – Medalia de aur – Palagano, Concursul internațional “Orașul Palagano” (Italia).
Participări la tabere de creație: 1961- Baia Mare; 1977 – Botoșani; 1986, 1987 – Lăzarea, Calica. Călătorii de studii și documentare: URSS, RDG, Italia , RFG, Franța, Grecia, Olanda, Belgia, Spania;
Lucrările artistei se află în muzee și colecții din : România, Rusia colecții de stat, colecții particulare din Austria, Italia, Germania, SUA, Franța, Grecia, Belgia, Olanda, Spania, Rusia, România.
Bibliografie: – Barbosa Octavian - Dicţionarul artiştilor români contemporani, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1976 – Drăguţ Vasile - Artistes decorateurs d’aujourd’hui, Ed. Artis, Bucureşti. – Florea Vasile - Arta românească modernă şi contemporană, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1982. - Antologia "111 pictori români contemporani" UAP din RSR Ed. Artis, 1989, partea II-a, – Cebuc Alexandru, Lăptoiu Negoiţă, Florea Vasile - Enciclopedia artiştilor români contemporani, vol. I, Ed. Arc 2000, Bucureşti, 1998. – Cebuc Alexandru, Lăptoiu Negoiţă - Enciclopedia artiştilor români contemporani, vol. VI, Ed. Arc 2000, Bucureşti, 2009. – Macarie Augustin - Cronici și studii de arte plastic. – Deac Mircea - Lexicon Pictori, sculptori și desenatori din România secolele XV-XX, 2008. – Corneliu Ostahie - Artiști, ateliere, galerii (Ghid facultativ de încântat privirea) Ed. Karta-Graphic, 2010. – Cebuc Alexandru - Rodica Anca Marinescu, Ed. Arc 2000, Bucureşti, 2012, - Album "Grafica in pictura românească", Muzeul National Cotroceni, 2013, - "Centenarul femeilor din arta românească” - vol. 2, 2018, - Album „Women Power in Art” Castelul Cantacuzino Bușteni, 2019, - Ruxandra Papa si Sorin Papa - „Rodica Anca Marinescu”, Ed. Arc 2000, București 2020, - Albumul expoziției UAP Iași „Identități ieșene” 2021, - Album SCAR și MNC „Reprezentări feminine in arta românească” de la Muzeul National Cotroceni 2022
***
Artist RODICA ANCA MARINESCU was born in Bucharest on January 31, 1937. From 1953 he attended the courses of the Nicolae Grigorescu Institute of Fine Arts in Bucharest, in the class of professor Alexandru Ciucurencu, and obtained his graduation diploma in 1959. Between 1956-1959 he was awarded the "Ion Andreescu" Republican Merit Scholarship. He made his debut in 1960 in Bucharest as part of a group exhibition. The first personal exhibition was held in 1966 in Bucharest. Personal exhibitions followed in Bucharest 1969, 1971, 1977, 1982, 1987, 1992, 1994, 1997, 1998, 1999, 2003 - Negulescu Gallery, 2005 - National Military Circle Art Gallery, 2006, 2007 - Irecson Gallery, in Suceava 1967, 1976, in Mamaia 1983, in Constanța 1983, 2000, in Focșani 1984, in Miercurea Ciuc 1987, in Iasi 2003, in Dej 2003. In addition to being present on the Romanian simese, he has participated abroad, especially in Italy in Naples 1971, 1972, Viareggio 1972 and Germany in Köln 1974,1978, 1979, Waldbrol 1974, Bensberg 1975, Julich 1975, Karlsruhe 1978, Euskirchen 1978 , Bochum 1996. Participated in group exhibitions in 1969 - Moscow "Exhibition 10 Romanian Painters"; 1970 - Suceava; 1972 - Waldbrol (Germany); 1972 - Milan (Italy) “5 Romanian painters”; 1973 - Terni (Italy) "8 Romanian artists"; 1973 - Rome (Italy) "10 Romanian artists"; 1973 - Turin (Italy) “4 contemporary Romanian painters”; 1976 - Bucharest "Group Exhibition" Ministry of Foreign Affairs; 1978 - Bergisch Gladbach (Germany); 1982 - Volos (Greece) Exhibition “Romanian Painters Group”; 1993 - Bucharest Simeza Gallery; 1996 - Bucharest "Romania women artists"; 1996 Bochum (Germany); 1998 Bucharest "Watercolor Salon"; 1999 Bucharest “Biennial salon of pastel”; 2000 Bucharest "Watercolor Salon"; 2001 Bucharest “Biennial salon of pastel”; 2002 “Anniversary Exhibition - 10 years” Art Gallery Bucharest National Military Circle; 2003 Word Trade Center Bucharest; 2004 GalAteCa Gallery Exhibition “Unconventional Group”; 2004 Bucharest Foundation Gallery Exhibition "Eros"; 2004 Bucharest Foundation Gallery Exhibition “Splendida România”; 2007 Word Trade Center Bucharest; 2010 VeronikiArt Bucharest Gallery (Exhibitions "Rhythms on white" and "Offering the garden"), 2011 "Winter in Romanian painting" Bucharest City Museum, 2012 "Evocations" Căminul Artei Bucharest, 2012 "Graphics in Romanian painting" at the Cotroceni National Museum, 2014 "Portrait in Romanian painting" at the Cotroceni National Museum, 2015 "Pascale" at the Colony Gallery Art, 2017 "Plastic artists commented by Petre Oprea" at MNSDG, 2018 "Centenary of women in Romanian art" at the Brașov Art Museum, 2018 "National Salon of Contemporary Art" at Căminul Artei, 2019 "Women Power in Art" at Cantacuzino Castle Busteni, 2020 "Forerunners" at the Museum of Modern and Contemporary Art "Pavel Șușără" Bucharest, 2021 "Iesian Identities" at UAP Iași, 2022 "Feminine Representations in Romanian Art" at the Cotroceni National Museum.
He actively participated in the Romanian painting exhibitions organized by the UAP abroad, of which we mention 1968-1969 Turin (Italy) “Romanian Art Exhibition”; 1969 Beirut (Lebanon) “Romanian Painting Exhibition”; 1969 Vienna (Austria) "Exhibition of Romanian painting"; 1969 Ludenscheid (Germany) “Romanian Painting Exhibition”; 1981 Vienna (Austria) "Flowers in Romanian Painting". Participation in international exhibitions and competitions: 1969 Bydgocz (Poland), Exhibition “Music in the plastic arts”; 1969 Bonn, Köln (Germany) “Gedok Annual Exhibition of Fine Arts”; 1970 Barcelona (Spain) Exhibition of the international drawing competition “Juan Miro”; 1970 Naples (Italy) "International painting competition Italy 2000 edition 1"; 1971 Barcelona (Spain) International biennial exhibition “Sport in the fine arts”; 1971 Naples (Italy) “International painting competition Italy 2000 2nd edition”; 1971 Köln (Germany) “Gedok Annual Exhibition of Fine Arts”; 1971 Paris (France) “Gedok Annual Exhibition of Fine Arts”; 1972 Naples (Italy) "International painting competition Italy 2000 3rd edition"; 1973 Ravenna (Italy) Gallery of the Academy of Ravenna "Exhibition of contemporary Romanian artists"; 1973-1974 Amalfi, Livorno, Palermo, Biella (Italy) "Exhibition of contemporary Romanian art"; 1974 Cologne (Germany) “Gedok Annual Exhibition of Fine Arts”; 1975 Cologne (Germany) "Gedok Annual Exhibition of Fine Arts"; 2001 Bucharest ASIROM “Artists from the countries bordering the Mediterranean and the Black Sea”. Since 2014, at the Greek Catholic church in Alba Iulia, the portraits of the 7 bishops who saved the image of the Christian faith of the Romanians during the dictatorship years.
International awards and distinctions: 1970 - Bronze medal, Gedok Annual Exhibition - Bonn, Köln (Germany) 1970 - Gold medal, Naples (Italy) "International painting competition Italy 2000 1st edition" 1971 - Prize of personal exhibition, Gallery "La Versilia" - Viareggio (Italy) "International painting competition Italy 2000 2nd edition"; 1974 - Gold Medal - Palagano, International Competition “City of Palagano” (Italy) Participation in creation camps: 1961- Baia Mare; 1977 - Botosani; 1986, 1987 - Lăzarea,
Study trips and documentaries: USSR, RDG, Italy, RFG, France, Greece, Holland, Belgium, Spain;
The artist's works are in museums and collections from: Romania, Russia state collections, private collections from Austria, Italy, Germany, USA, France, Greece, Belgium, Holland, Spain, Russia, Romania.
Bibliography: - Barbosa Octavian - Dictionary of Romanian contemporary artists, Meridiane Ed., Bucharest, 1976. - Drăguţ Vasile - Decorative artists of today, Artis Ed., Bucharest. - Florea Vasile - Modern and Contemporary Romanian Art, Meridiane Ed., Bucharest, 1982. - Cebuc Alexandru, Lăptoiu Negoiţă, Florea Vasile - Encyclopedia of contemporary Romanian artists, vol. I, Ed. Arc 2000, Bucharest, 1998. - Cebuc Alexandru, Lăptoiu Negoiţă - Encyclopedia of contemporary Romanian artists, vol. VI, Arc 2000, Bucharest, 2009. - Macarie Augustin - Chronicles and studies of plastic arts. - Deac Mircea - Lexicon Painters, sculptors and designers from Romania from the 15th to the 20th centuries, 2008. - Corneliu Ostahie - Artists, workshops, galleries (Optional guide to delight the eye) Ed. Karta - Graphic, 2010. Cebuc Alexandru - Rodica Anca Marinescu, Ed. Arc 2000, Bucharest, 2012, Album "Graphics in Romanian painting", Cotroceni National Museum, 2013, "Centenary of women in Romanian art" - vol. 2, 2018, - Album "Women Power in Art" at Cantacuzino Busteni Castle, 2019, - Ruxandra Papa si Sorin Pope - "Rodica Anca Marinescu", Ed. Arc 2000, Bucharest 2020, - Album of the UAP Iași exhibition "Identities from Iași" 2021, - SCAR and MNC "Feminine Representations in Romanian Art" from the Cotroceni National Museum 2022.
Telefon contact: 0213103815
Link-uri:
http://www.e-galerie.ro/main.php/v/Rodica+Anca+Marinescu/
http://patzeltart.ro/v/MARINESCU+ANCA+RODICA/
http://artindex.ro/2012/10/05/marinescu-rodica-anca-2/
https://www.cosminnasui.com/2020/12/rodica-anca-marinescu/
http://www.cotidianul.ro/lumea-melancolica-a-rodicai-anca-marinescu-177661/
http://www.curierulnational.ro/Specializat/2012-04-06/Rodica+Anca+Marinescu%3A+%22Trebuie+sa+ne+consumam+toate+resursele+talentului...%22+?utm_source=Curierul+National&utm_campaign=827290088b-UA-7973187-1&utm_medium=email
***
Despre RODICA ANCA MARINESCU
Prezentare de Mihai ISPIR la Expoziţia personala “50 ani” din 1987, Bucureşti
Această expoziţie ne aduce în atenţie o artistă pentru care pictura este aşa cum o dorea cândva şi Palade, şi anume - un jurnal al existenţei, o confesiune.
În cazul Rodicăi Marinescu, eu-l artistic este însă acela care în primul rând se confesează, iar această confesiune pare a se situa sub semnul exaltării, aş spune necotidiene, în faţa armoniei lumii, sub semnul unei bucurii spirituale cu care este receptat învelişul coloristic al lucrărilor.
S-ar spune, deci, că este vorba de o artă a fericirii de a trăi.
Şi totuşi cred că Rodica Marinescu ţinteşte şi la altceva decât la fotoliul confortabil în care dorea Matise să îşi instaleze privitorul. Pentru că există în pictura Rodicăi Marinescu ceva care depăşeşte directitatea expresiei prin violentarea retinei – şi se indreaptă către o zonă a asocierilor şi a corespondenţelor pe care cândva şi pictorii simbolişti o căutaseră.
Temele exterioare ale picturii Rodicăi Marinescu sunt suple în aparenţă, par la îndemână, dar un secret fin, aş spune autobiografic, le conduce şi le leagă unele de altele.
Şi nu este vorba numai de faptul că suita acestor peisaje poate reface itinerariile unor călătorii ale artistei pe ţărmul egean sau pe cel pontic sau poate reface sejururile sale în taberele de creaţie de la Calica sau de la Lazareea.
Este vorba, aş spune, mai mult de gruparea mai multor lucrări sub semnul unor motive emblematice şi poetice şi spunând aceasta, mă gândesc la un alt adagiu celebru, tot al lui Palade, potrivit căruia un tablou este întotdeauna un poem de linii, forme şi culori.
Această zicere a lui Palade poate fi înţeleasă, desigur, în mod exterior şi facil – şi atunci ea devine o banalitate.
În realitate însă, pictorul atrăgea atenţia asupra relaţiilor tainice dintre elementele imaginii, fie acestea de ordin plastic, fie ele de ordinul corespondenţelor spirituale.
Temele Rodicăi Marinescu (livada, valurile, anotimpurile) aparţin tocmai acestui dublu ordin al spiritualului şi al plasticului pur. Dar ar fi greşit să se înţeleagă prin aceasta că pictura este voit sofisticată sau voit distantă. Şi, iată, argumentele ne stau la îndemână pe simeze în favoarea, aş putea spune, a sociabilităţii, a prospeţimii şi a sincerităţii – în sensul estetic pe care arta Rodicăi Marinescu le emană cu cea mai deplină naturaleţe. E o artă a delicateţii şi în acelaşi timp o artă de profunzime. Delicateţea e de suflet, iar profunzimile se citesc în intensitatea de o calitate specială, nu lipsită de accente, ce trezesc amintiri expresioniste ale tonurilor şi ale culorilor.
Pentru cine examinează biografia artistică a Rodicăi Marinescu, subtila simbioză de astăzi de francheţe şi complexitate a imaginii prin care arta se impune, apare ca rezultatul unei evoluţii pe cât de coerente pe atât de inteligibile.
Elevă a maestrului Ciucurencu, Rodica Marinescu a ştiut încă de la început să nu se lase copleşită de autoritatea prea nemijlocită a unor maeştri. În unele compoziţii din anii de debut, concentrate asupra figurii feminine surprinse în calmul domestic, se citeşte ceva din atmosfera nabistă din Bonnard. A urmat apoi o etapă geometrizantă, când tema folclorică era asimilată şi interpretată în sensurile ei adânci de vitalitate arhetipală.
Trebuie spus, însă, că, de fapt, nicicând (nici în faza sintetică sau simbolic folclorică, nici în cele următoare, nici mai târziu), vitalitatea constitutivă a eu-lui artistic subdiacent picturii Rodicăi Marinescu nu a scăzut în capacitatea sa de comunicare sensibilă.
Eliberarea culorii, şi, mai general spus, a mijloacelor paletei încurajată de intimitatea de suflet cu arta ţărănească a reverberat firesc şi în această nouă fază a reîntoarcerii la natura prin care expoziţia ne oferă o secvenţă absolut semnificativă.
Puterea de expresie sintetică şi metaforică cu mijloace plastice, dar cu rezonanţe pătrunzătoare în sensibilitatea privitorului, rămâne definitorie şi deopotrivă sesizantă în toate ciclurile mai înainte amintite.
„Valul”, de pildă, este o interpretare sui-generis perfect originală a clasicului subiect al marinei. Întregul, însă, este perceput aici fragmentar, metonimic, iar scoica, cu un rol de rapel poetic, devine amănuntul particularizant revelator. Nu mult diferit ar fi tratat cred, un asemenea studiu, un asemenea subiect, un simbolist ca Horia Bîrleanu.
Este de remarcat de altfel rostul cu totul aparte pe care Rodica Marinescu îl atribuie detaliului grăitor pe care îl asociază câteodată contrastant planurilor de perspectiva celor mai îndepărtate. Şi este şi cazul naturilor statice din seria anotimpurilor plasate în peisaj, deci o compoziţie iarăşi cu totul şi cu totul originală, unde elementul flămând de reprezentări, alăturat facturii pleneriste a spaţiului deschis, prilejuieşte o inedită asociaţie conceptuală de tipul cultură-natură, restituită însă cu o deplină prospeţime a emoţiei.
Şi aceeaşi puritate a elementului plastic le întâmpină şi în seria livezii, a livezilor interpretate la început într-o tonalitate luminoasă, majoră, cu unele note vangoghiene poate, şi care câştigă treptat în diafanitate atingând apoi rezonanţe crepusculare aproape dramatice.
Peste tot intensitatea, acuitatea privirii artistei, se exercită într-o decodificare a unor structuri armonice, dincolo de orizontul strict al aparenţelor, în căutarea unei ordini care să fie în acelaşi timp şi expresivă.
E ţelul manifest al unei arte poetice alcătuite cu răbdare, care îşi află în imanenţă punctul de pornire, reazemul şi rezerva de luciditate necesare în orice discurs, în orice aventură pe tărâmul imaginar.
***
"Nostalgia şi resursele ei expresive"
de Corneliu OSTAHIE
Pictoriţa Rodica Anca Marinescu (născută la Bucureşti, în data de 31 ianuarie 1937, absolventă a Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, promoţia 1959, clasa maestrului Alexandru Ciucurencu) şi-a făcut debutul expoziţional în 1955. Dacă apelăm la un calcul elementar, rezultă că domnia sa însumează acum 50 de ani de activitate artistică, timp în care a „contabilizat” 28 de expoziţii personale, în ţară şi în străinătate, alte câteva zeci de participări la expoziţii de grup, numeroase premii şi distincţii, călătorii de studii şi documentare, invitaţii la tabere de creaţie etc. Toate acestea figurează în catalogul celei mai recente expoziţii personale, pe care artista a deschis-o la Cercul Militar Naţional. În principala galerie a acestuia, ea a aşezat pe simeze lucrări – uleiuri, guaşe, pasteluri, desene în creion – aparţinând tuturor perioadelor creaţiei sale. La prima vedere însă, şi anume înainte de a citi în colţul tablourilor anul conceperii lor, ai impresia că te afli în faţa unui amplu exerciţiu compoziţional, cromatic şi tematic, pe care autoarea l-a concretizat recent şi care este caracterizat de o viziune unitară, coerentă şi lucidă asupra propriilor resurse expresive ajunse la momentul de plenitudine al manifestării lor. Asta înseamnă că Rodica Anca Marinescu şi-a definit încă din tinereţe coordonatele evoluţiei sale, coordonate pe care le-a urmat cu consecvenţă pe parcursul anilor, fără a se abate în mod semnificativ de la ceea ce sensibilitatea i-a indicat să aleagă din oferta de subiecte, stiluri şi formule coloristice care i-au stat la îndemână şi spre care ar fi putut, din diverse motive şi în varii conjuncturi, să se îndrepte deopotrivă. Este vorba, în acest context, despre o sensibilitate de tip senzorial-contemplativ, fapt ce explică de ce opera artistei s-a menţinut atât de mult timp la adăpost de tentaţia experimentelor şi de influenţele aflate în vogă în anumite momente date. Fascinată de natură, de alcătuirile ei stabile, dar extrem de nuanţate, ca şi de mobilitatea morfologică şi cromatică a acestora indusă de scurgerea timpului – atât cât i-a fost dat fiecăreia dintre ele – Rodica Anca Marinescu şi-a pus doar o singură problemă esenţială de strategie a demersului său, problemă pe care a rezolvat-o cu simplitate şi eleganţă. Anume, prin decizia de a se limita la rolul unui „ilustrator” devotat şi inspirat al lumii înconjurătoare, convinsă fiind – şi pe bună dreptate – că în întrecerea dintre realitate şi fantezie, aceasta din urmă va rămâne întotdeauna în zona echivocă a incertitudinii. Drept urmare, genurile în care s-a exprimat constant au fost peisajul, natura statică şi florile, acestora adăugându-li-se, într-o proporţie semnificativ mai mică, portretul şi compoziţiile cu personaje multiple.
Ceea ce pictoriţa a căutat să releve de fiecare dată în abordările sale tematice şi stilistice a fost frumuseţea ascunsă a lucrurilor naturii, iar pentru aceasta nu a trebuit să facă eforturi prea mari, fiind suficient să înlăture de pe ele vălul obişnuinţei şi al superficialităţii cu care fiecare dintre noi le acoperim, mai mult sau mai puţin conştient. De aceea, vom vedea în lucrările expuse la CMN, în special în compoziţiile cu flori, cum sunt aduse în prim-plan detalii şi accente cromatice pe care ochiul neexersat le percepe la sursă în mod haotic, uneori de-a valma, alteori mult prea selectiv. Tuşele consistente, contrastele puternice şi expresive, atunci când gamele nu sunt cu precădere reci, folosirea dezinvoltă a roşului, verdelui şi albastrului în combinaţii tonice şi provocatoare sunt tot atâtea componente ale limbajului pictural pe care artista le reuneşte pentru a imortaliza clipele de graţie pe care i le inspiră natura. Puritatea percepţiei este, din acest punct de vedere, atât de intensă încât ai crede că prezenţa umană nu-şi mai găseşte locul în acest univers al inocenţei paradisiace. Totuşi, oamenii sunt un subiect asupra căruia pictoriţa se opreşte cu interes şi cu o evidentă vocaţie portretistică, aceasta din urmă manifestată mai cu seamă în desene. În cazul compoziţiilor cu mai multe personaje, reliefarea trăsăturilor fizionomice nu mai este relevantă, accentul căzând pe expresivitatea atitudinală a grupului, pe relaţia acestuia cu peisajul, sau chiar pe anumite detalii vestimentare. În lucrările de acest gen apar ţărani pitoreşti, surprinşi în arealul idilic al câte unui colţ de sat, atmosfera are ceva de basm în ea, iar mesajul oscilează între tentaţia narativă a rememorării unor întâmplări trăite cândva şi contemplarea resemnată a unei lumi deja apuse şi imposibil de reînviat.
De fapt, nostalgia este starea sufletească pe care întreaga expoziţie o inspiră privitorului suficient de receptiv şi de sensibil pentru a descifra cheia afectivă în care se exprimă Rodica Anca Marinescu. Efemeritatea florilor, tihna destrămată a satelor bunicilor, umbra colbuită a „vechiturilor” din unele naturi statice, frumuseţea ireală a peisajelor – toate acestea semnalează, în plan analitic, existenţa unui substrat liric profund şi peren din care artista îşi alimentează discursul plastic. Această constantă conferă, alături de cele evidenţiate mai sus, rotunjime şi expresivitate unei opere pe deplin închegate, pe care autoarea ei a dezvoltat-o în continuitatea picturii tradiţionale româneşti şi, în special, a celei interbelice.
(Artişti, ateliere, galerii/Ghid facultativ de încântat privirea, Editura Karta Graphic, 2009, p.390-393)
***
„Între albul zăpezii şi intensitatea petalelor de flori -
Lumea melancolică a Rodicăi Anca Marinescu”
de Victoria Anghelescu
in Cotidianul din 28 martie 2012
http://www.cotidianul.ro/lumea-melancolica-a-rodicai-anca-marinescu-177661/
Deschisă la Căminul Artei (etaj), expoziţia de pasteluri “Evocări” a pictoriţei Rodica Ana Marinescu oferă un univers compozit, atrăgător prin varietatea motivelor şi prin apartenenţa operelor la perioade diferite de creaţie.
Aşa cum şi-a obişnuit publicul de-a lungul celor peste 50 de ani de carieră, atmosfera degajată de lucrări pluteşte între frumuseţea senină a peisajelor şi izbucnirea cromatică a naturilor statice cu flori, punctată de câteva portrete, gen abordat mai rar de artistă. Pe un perete, o serie de interioare intrigă prin asocierea candelabrelor cu flori sau obiete decorative, într-un ambient balansând între nostalgie şi bizar, între decorativ şi inutilitate, între atmosferă intimă şi etalare de amintiri.
Forţa pictoriţei stă, evident, în culoare. Tonurile sunt modulate cu ştiinţă, transparente, fluide, cu rare opacităţi mai ales în intensitatea petalelor de flori. Eleva lui Alexandru Ciucurencu a învăţat de la profesor spiritul materiei cromatice fără a se încadra însă în categoria “ciucurentiştilor”.
Rodica Anca Marinescu se păstrează întotdeauna în figurativ, dar o anume aplecare către sintetic nu îi este străină nici în construcţia compoziţiei, nici în tratarea culorii, aşa cum, la un moment dat, n-a pregetat să cocheteze cu geometrizarea.
Dar registrul picturii ei este altul. Dincolo de meşteşugul indubitabil, artista scrie pe pânză stări de suflet. Fructele sau florile naturilor statice şi mai ales peisajele sunt mărturisiri sensibile ale relaţiei ei cu lumea. O lume plină de poezie, de linişte, de discretă melancolie. O relaţie foarte personală din care restul oamenilor sunt excluşi. Cu extrem de rare excepţii, oamenii lipsesc din peisajele ei, iar atunci când apar devin minuscule accente în economia lucrării.
Prinse într-un cadraj cu orizontul foarte sus, secvenţele de natură oferite de Rodica Anca Marinescu au o senzualitate sublimată în rafinamentul culorilor ce construiesc formele când fragile, ca în cazul copacilor înfloriţi, când aproape arhetipale, ca în căpiţele de fân profilate între panta dealului si cerul cu care îşi împart uneori acelaşi ton cromatic, când exuberante, graţie tuşelor puse cu nervozitate, compnând flori, ierburi, pâlcuri de copaci pierdute toate pe o întindere având în fundal forma vălurită a unui deal.
Există o corespondenţă secretă între elementele figurate, care le sustrage experienţei curente, le transformă în esenţe, le plasează sub zodia poeziei, a purităţii, a inefabilului, sub care un anume expresionism al culorii descoperă privitorului atent profunzimea analizei.
Culoarea florilor ei evidenţiază tonuri greu perceptibile ochiului profan. Albul se colorează cu griuri verzui, roşul îşi întunecă nuanţa graţie unei fine dungi negre sau îşi diluează profunzimea în rozuri când diafane, când carnale. Tot aşa cumfaţada albă a unei case este punctată de reflexele frunzelor verzi, de giul scoarţei de copac, zăpada îşi amestecă albul cu reflexle gri-verzi ale norilor sau întâlnirea nisipului cu valurile mării sub lumina puternică a soarelui conferă nuanţe nebănuite scoicilor presărate pe ţărm.
În acest univers atât de sensibil şi în acelaşi timp impalpabil domneşte o linişte de început sau de sfârşit de lume, o pace subîntinsă de melancolie, o aspiraţie către puritate.
Rodica Anca Marinescu se dovedeşte însă şi un portretist remarcabil. Cele câteva lucrări de acest gen din expoziţie dovedesc un ochi sigur pentru citirea personajului, dar şi alegerea unor modele ce permit integrarea într-o ordine mai amplă a lumii. Se detaşează prin combinaţia de sfinţenie şi durere figura Părintelui Galeriu sau, în alt registru, figura aproape fovă a unui bărbat cu pălărie.
Expoziţia de la Căminul Artei poartă în ea o îndelungă experienţă artistică, forjată în ani, fără a impieta însă asupra prospeţimii percepţiei şi comunicării.
Artista care a deschis prima expoziţie personală în 1966, urmată frecvent de altele deschise în Bucureşti sau în alte oraşe din ţară, a rămas egală cu ea însăşi, graţie unei evoluţii organice, fiecare etapă a creaţiei născându-se firesc din cea anterioară, urmare a înţelegerii din ce în ce mai aprofundate ameşteşugului şi a propriei personalităţi.
Lucrările ei au fost prezentate în expoziţii de grup în Italia şi Germania, la Moscova şi la Volos, în Grecia, la Viena şi la Beirut, în Polonia, în Spania, în Franţa. Iar recompensele nu au ocolit-o. În Germania primea, în 1970, “Medalia de bronz” la “Expoziţia anuală Gedok”. În acelaşi an, îşi adjudeca “Medalia de Aur” la “Concursul internaţional de pictură Italia 2000”, de la Napoli. Un an mai târziu, la Viareggio, îi revenea “Premiul de expoziţie personală”, în cadrul celei de a doua ediţii a aceluiaşi concurs,iar în 1974, “Medalia de Aur” la Concursul internaţional “Oraşul Palagano” tot în Italia.
Lucrările ei se află în muzee şi colecţii particulare din România, Rusia, Austria, Italia, Germania, Statele Unite, Franţa, Grecia, Belgia, Olanda, Spania.
Rodica Anca Marinescu oferă cu această expoziţie o dovadă că sinceritatea expresiei, sensibilitatea autorului şi cunoaşterea intimă a meşteşugului rămân ingredientele artei, indiferent de modă sau de curentele zilei.
***
4 IV 2012
„Arta de a sugera”
Vizitând expoziţia „Evocări” a Rodicăi Anca Marinescu, mă simt îndemnat să fac la rându-mi o succintă evocare a acestei Doamne a picturii româneşti.
Debutantă la nici douăzeci şi cinci de ani, cu o neîntreruptă şi rodnică activitate în această jumătate de veac, Rodica Anca Marinescu, a ocupat acest înterval într-un ritm febril, prin activitatea de atelier, dar şi prin participările la manifestările expoziţionale.
Persoană cultivată, de mare fineţe, în lucrările sale reflectându-se cu prisoţintă acest element, totdeauna găsind un cuvânt bun pentru colegii de breaslă, şi a cărei inimă sinceră ştie să-i încurajeze pe cei cu iniţiativă, o trăsătură a unui veritabil artist.
A rămas o mare admiratoare a artei noastre populare, pe care a decantat-o prin filtrul personalităţii sale artistice, şlefuind cu minuţia bijutierului elementele melosului popular, extrapolându-le cu o tehnică măiastră în lucrările sale, de-a lungul întregii creaţii, pictura sa având firul călăuzitor al unei perpetue balade.
Muzicalitatea lucrărilor sale este usor de descifrat, de către privitorul obişnuit, tocmai prin acea acurateţe, la care numai creatorul de artă, stapân pe mijloacele sale de expresie, poate accede.
Cu toate vicisitudinile de ordin fizic ale timpului, Rodica Anca Marinescu a realizat o expoziţie în care sufletul plin de nobleţe al artistei a triumfat.
Căldura cu care a fost întâmpinată la vernisaj, mă face să cred că este un eficient element terapeutic pentru această pictoriţă, care a atras întotdeauna stima iubitorilor de artă, şi în faţa căreia, mă inclin şi îi sărut mâna.
Florin Colonaş
***
6 aprilie 2012
Rodica Anca Marinescu: "Trebuie să ne consumăm toate resursele talentului..."
Specializat - Veronica Marinescu / veronica.marinescu@curierulnational.ro
http://www.curierulnational.ro/Specializat/2012-04-06/Rodica+Anca+Marinescu%3A+%22Trebuie+sa+ne+consumam+toate+resursele+talentului...%22+?utm_source=Curierul+National&utm_campaign=827290088b-UA-7973187-1&utm_medium=email
A dori să înţelegi, să percepi un artist, în timpul său, este un act de respect pentru creaţia sa. Pentru pasiunea cu care uneşte poveştile spaţiului în care trăieşte şi creează, pentru privirea prin care ne aduce, în case, graţie meşteşugului artei sale, universul în care uităm. Sau pentru care nu mai avem răgaz. Pictoriţa Rodica Anca Marinescu ne atrage privirile, în aceste zile de primăvară, asupra secundelor vieţii sale. Expoziţia de pasteluri intitulată "Evocări" de la galeria "Căminul Artei" (etaj) este, până pe data de 8 aprilie, o poartă deschisă spre darurile pe care le-a făcut oamenilor pe parcursul celor 55 de ani de muncă la şevalet şi 75 de ani de viaţă. Un dialog pe care l-am purtat cu artista, aproape octogenară, mi-a dezvăluit alte şi alte legături ale fiinţării sale, ale memoriei locurilor pe care le-a străbătut şi le-a interpretat pe pânză sau pe carton, zidindu-şi, aici, pe pământ, templul său de credinţă şi de iubire faţă de natură. Îmi dă de înţeles că, undeva, în structura noastră intimă, jinduim după spaţiul mioritic, românesc. "Sufletul strămoşilor noştri s-a unit cu pământul, cu anotimpurile, cu rânduiala cosmică; avem în noi această muzică a sferelor care se înalţă spre cer şi coboară în căldura pământului; iar omul este între aceste două teritorii: cel transcendent, al lumilor spaţiale, şi al timpului infinit, şi cel al pământului care, prin anotimpuri, se regenerează, e viu. Iar lumea plantelor, a animalelor şi puterea omului de a avea conştiinţă şi de a unifica aceste spaţii este materialul cu care lucrează un artist".
Sunt câteva fragmente dintr-un amplu interviu care îi defineşte structura umană şi profesională, într-o fericită simbioză cu pământul, timpul şi oamenii din care şi-a hrănit opera. Una durabilă căreia i s-a dedicat total, în pofida timpurilor - mai mult sau mai puţin favorabile creaţiei artistice. Important este că acum, la cei 75 de ani, pictează cu aceeaşi bucurie şi exuberanţă ca în tinereţe. Secretul? Fără pasiune şi dăruire nu poţi trăi. Iar domnia sa nu a făcut economie de pasiune, de dăruire şi de talanţi... În seara vernisajului a fost însă cuprinsă de emoţia "stării urgente" de a comunica şi celorlalţi amintirile pământului... "V-am adresat cea mai ardentă şi vie chemare din goarnele sufletului meu urcat pe înălţimi, pentru a instaura cu dumneavoastră, în climatul vieţii noastre actuale, năpădită de buruienile şi noxele cele mai periculoase, o oază de confort spiritual şi de armonie".
Iar acest lucru înseamnă să fii viu. Iar a fi viu înseamnă, în concepţia sa, "a fi responsabil; a nu-ţi îngropa talanţii". Peisagistă şi portretistă de mare fineţe, Rodica Anca Marinescu îşi trăieşte cu demnitate timpul adâncirii în munca la şevalet, "în gălăgia cotidiană de la noi, unde nimeni nu ascultă adânc pe nimeni...".
Îmi reamintesc cu acest prilej dialogurile noastre anterioare, în care artista era convinsă că "mai trebuie să treacă nişte decenii bune pentru ca opţiunile oamenilor să fie mai aproape de valorile estetice...".
Îmi reamintesc crezul său de atunci, care a rămas neştirbit: "Noi trebuie să ne ardem la maximum toate resursele şi să renaştem din propria cenuşă. Eu am ars tot ce am avut, cu ferma convingere că exerciţiul estetic, munca artistului cinstit este şi trebuie să fie, în primă şi ultimă instanţă, un exerciţiu etic care are drept ţel sublimarea forţelor sale vitale şi creative, conforme cu legea morală care sălăşluieşte în adâncul conştiinţei lui". În semn de omagiu pentru frumoasa vârstă, inserăm câteva pasaje critice, evocatoare.
"Magia spaţiilor luminoase, solare, caracterizează constant lucrările Rodicăi Anca Marinescu, ca într-o perpetuă alianţă de spontan şi premeditat. Seducătoarea muzicalitate a liniei într-un peisaj cu crengi înflorite, abundenţa vegetală ce domină peisajele de la Lăzarea sau marinele, pentru a da câteva exemple, indică existenţa unui teritoriu artistic specific, o atitudine generoasă în faţa naturii şi artei (...). Este o pictură ce năzuieşte intens către comunicare, o artă ce-şi aruncă punţile către oameni, către inteligenţa şi sensibilitatea lor, venind în întâmpinarea nevoii de frumos, de înălţare spirituală", scria, în 1987, criticul de artă Marina Preutu. În 2003, Negoiţă Lăptoiu accentua, prin câteva inspirate tuşe de condei, următorul portret: "Rodica Anca Marinescu se confesează cu o cuceritoare naturaleţe şi frenezie, aşternând tuşele scurte, proaspete, fragile, cu o ştiinţă a acordului şi ritmării plină de virtuozitate. Involuntar ne vedem cuprinşi de un persistent suflu nostalgic după anumite vremi şi ambianţe, conştienţi că ne-am îndepărtat de poezia şi farmecul lucrurilor simple, surse de regenerare prin eliminarea traumelor psihice".
Arta Rodicăi Anca Marinescu se pare că nu are hotare fizice, ea prelungindu-se dincolo de memoria colectivă, în colecţiile contemporane.
http://patzeltart.ro/v/MARINESCU+ANCA+RODICA/
https://www.cosminnasui.com/2020/12/rodica-anca-marinescu/http://patzeltart.ro/v/MARINESCU+ANCA+RODICA/
Facebook 31 ianuarie 2024. Azi ar fi împlinit 87 de ani...
Rodica Anca Marinescu, artist plastic, pictoriță.
Rodica Anca Marinescu s-a născut la 31 ianuarie 1937 și a părăsit această lume la 1 decembrie 2023.
A parcurs studiile liceale la Școala Centrală (atunci Zoia Kosmodemianskaia), studii de artă la Institutul de Arte „Nicolae Grigorescu” din București, promoția 1959, la clasa maestrului Alexandru Ciucurencu. Între 1956-1959 a avut Bursa de Merit Republicană “Ion Andreescu”.
Lucrările ei au fost prezentate în peste 40 de expozitii personale de pictură și desen si expoziţii de grup în Romania, dar și în Italia şi Germania, la Moscova şi la Volos, în Grecia, la Viena şi la Beirut, în Polonia, în Spania, în Franţa. În Germania primea, în 1970, “Medalia de bronz” la “Expoziţia anuală Gedok”. În acelaşi an, îşi adjudeca “Medalia de Aur” la “Concursul internaţional de pictură Italia 2000”, de la Napoli. Un an mai târziu, la Viareggio, îi revenea “Premiul de expoziţie personală”, în cadrul celei de a doua ediţii a aceluiaşi concurs, iar în 1974, “Medalia de Aur” la Concursul internaţional “Oraşul Palagano” tot în Italia. În cei mai bine de 60 de ani de activitate profesională a devenit la rândul ei o maestra a tehnicii pastelului, în care a realizat peisaje, flori, marine, nuduri, portrete sau naturi statice.
Vizionare plăcută!
In memoriam
Rodica Anca Marinescu (31 ianuarie 1937, București - 01 decembrie 2023, București)
A vorbi despre Rodica Anca Marinescu înseamnă astăzi să asculți muzică cu privirea – este o sinestezie. Culoarea este muzică pentru pictoriță. Deși, în aparență ca elevă a lui Alexandru Ciucurencu, ea a „moștenit” simțul culorii de la profesorul ei, Rodica Anca Marinescu surprinde încă în pânzele și cartoanele ei printr-un excelent exercițiu al desenului. Ea a îmbinat cele două, simțul culorii și exercițiul desenului, în tehnica pastelului pe care a ridicat-o la o adevărată măiestrie. Din păcate foarte puțin cunoscută și apreciată pentru această realizare. Ea a fost valorizată în special în cercurile de cunoscuți, apropiați, amatori și colecționari de artă.
Muzica ei, pe care a pictat-o pe fiecare carton și pânză, s-a revelat în figurativ, în peisaje (rurale sau marine), naturi statice, simple studii de obiecte sau studii de personaje. Nu întina, nu ștergea, nu greșea. Avea siguranță în mâna ei, așa cum are și un sufleur siguranță în respirația sa. Fidelă și dedicată meseriei sale, ea a fost premiată și încurajată de sistemul artistic al perioadei comuniste, însă nu a excelat, prin a deveni o figură centrală a lui. Discretă, poate chiar și modestă în ambițiile ei, ea a practicat un desen fidel talentului ei, moștenirii ei familiale și, mai ales, sufletului ei. La o privire atentă, se vede în arta ei legătura puternică cu valorile tradiției pe care le moștenise. Frumosul și demnul învățat de acasă, decența și sârguința de a excela, de a învăța (știa patru limbi străine: franceza și germana foarte bine, dar și rusa și engleza), de a se înconjura de frumos, dar și de frumusețea vieții în totalitatea sa.
Dr. Delia Bran
Istoric de artă
|
|